تکنولوژی آموزشی به عنوان یک حوزه مرتبط با تعلیم و تربیت قدمتی به اندازه تمدن بشری دارد یعنی از زمانی که بشر شروع به نوشتن بر روی دیوارها و لوح های سنگی وپارچه ای کرد، تکنولوژی آموزشی وجود داشته است. به تدریج و با رشد دانش و تمدن بشری، شکل و ماهیت تکنولوژی آموزشی نیز دچار تغییر و تحول شد و در هر دوره ای با توجه به خصوصیات فرهنگی و آموزشی آن ظاهر گشت.
با توجه به این شرایط بدیهی است که تاریخچه پیدایش و تحول تکنولوژی آموزشی را باید در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری آن ملاحظه کرد. ابعاد نرم افزاری مرتبط با سیر تاریخی دیدگاه ها نظریه هایی است که تکنولوژی آموزشی به عنوان یک رشته علمی با آن مواجه بوده است و ابعاد سخت افزاری مرتبط با تاریخچه وسایل و سخت افزارهایی است که به تدریج و با رشد تکنولوژی در حیطه آموزش مورد استفاده قرار گرفته اند.
تاریخچه پیدایش و تحول رشته تکنولوژی آموزشی
تاریخچه پیدایش و تحول رشته تکنولوژی آموزشی را می توان از نظر زمانی به سه دوره مشخص تقسیم کرد:
دوره اول از اوایل قرن بیستم تا اواخر سالهای ۱۹۵۰،
دوره دوم از اوایل سالهای ۱۹۶۰ تا اواخر سالهای ۱۹۸۰
دوره سوم از اوایل سالهای ۱۹۹۰ تا زمان حال .